• 0722730572
    0722730572 ברוכים הבאים לדיאגנוסטיכאן, אתר האבחונים הרפואיים של ישראל! אצלנו, הבריאות היא באמת לפני הכל!
  • אבחונים מכל הסוגים!
    אבחונים מכל הסוגים! אנו נספק לכם את שירות האבחון הרפואי המקיף והטוב ביותר. הבטיחו לעצמכם חיים ארוכים יותר!
  • הקדימו תרופה למחלה!
    הקדימו תרופה למחלה! זכרו תמיד כי הבריאות נמצאת בידיכם. אבחון רפואי איכותי יוכל לחסוך לכם המון סבל בעתיד!

הליקובקטר פילורי

 

כ-30% מכלל האוכלוסיה בעולם באיזה שהוא שלב בחיים תדבק בחיידק זה וכמחציתה תדבק עד גיל 60 והמספרים עולים ככל שתנאים הסניטריים פחותים. הוא אינו שכיח בקרב הילדים עד גיל 12. צורת ההדבקות הינה בין אדם לאדם, דרך מזון,מים וכלי אוכל.

 

מה זה הליקובקטר פילורי?

 

זה חיידק אשר פיתח יתרון על שאר חבריו והסתגל לסביבה החומצית של הקיבה. הוא מסוגל לשרוד ולהתרבות בקיבה ובתריסריון בזכות יכולת שלו לפרק אוריאה  ויליצור אמוניה אשר חומר בסיסי שיכול לסתור את החומצה של מיצי קיבה.הוא נצמד לדופן הקיבה או תריסריון ויוצר סביבו תהליך דלקתי(גסטריטיס) – פוצע את הדופן והדבר בסופו של דבר עלול לגרום לכיב. אחד מתוך שישה מטופלים יפתחו כיב קיבה או תריסריון, ישנם לא מעט מקרים של התפתחות סרטן הקיבה בעקבות נוכחותו של החיידק כמו לימפומה של הקיבה MALT   (Mucosa Associated Lymphoid Tissue) ומקרים של אנדוקרצינומה של הקיבה בתהליך שנמשך שנים כאשר הקיבה עוברת שינויים במבנה הדופן הנמשכים שנים. ישנם גם מקרים המראים קשר ישיר בין סוכרת , נוכחות של הליקובקטר פילורי בקיבה ועלייה בבדיקת דם הבודקת Hemoglobin A1C.

 

סימנים ותלונות בעקבות נוכחותו בקיבה של הליקובקטר פילורי יכולים להיות מבלבלים מאוד.לעיתים אין כלל סימנים הנראים לעין.רוב החולים יסבלו מצרבת ברמות שונות אשר מחמירה אחרי ארוחות גדולות וכבדות. לפעמים תחושת שריפה בוושט ,עקב עלייתם של מיצי הקיבה, יכולה להטעות ולהדמות לכאבים בחזה עם תחושה של שריפה בחזה – כמובן שגם במקרים כאילו חשוב קודם כל לשלול אירוע לבבי ורק אחר כך להתיחס לחיידק. חלק מהמטופלים יסבלו מכאבי בטן, תפיחות, הרגשת אי נוחות,חולשה כללית, חוסר תיאבון ולפעמים גם בחילות. במקרים חמורים יותר של כיב מדמם נראה גם צואה שחורה – מצריך טיפול רפואי מיידי.

 

אבחון Helicobacter Pylori

 

  1. בדיקת דם לגילוי נוגדנים לחידק – החסרון הוא אשר נוכחות נוגדנים בדם אינה מעידה על המצאות מחלה כעת, אלא מעידה על חשיפה לחיידק מתי שהוא. הבדיקה לא מבוצעת כאשר בעבר מטופל טופל נגד החיידק.

  2. תבחין נשיפה – בדיקה אמינה,קלה ואינה פולשנית. חובה להפסיק טיפול בנוגדי חומצה (לוסק, אומפרזול, זנטק ועוד) לפחות 7 ימים לפני הבדיקה

  3. גילוי אנטיגן בצואה – בדומה לתבחין נשיפה

  4. אנדוסקופיה – ביופסיה של רירית הקיבה ואו תריסריון, בדיקה פולשנית

  5. תבחין אוראז ברירית הקיבה – יש צורך בביצוע גסטרוסקופיה

 

למי חובה להבדק:

 

  • הסטוריה משפחתית של סרטן קיבה

  • בני משפחה בהם נמצא הליקובקטר פילורי

  • כיב קיבה/כיב תריסריון

  • טיפול ממושך בנוגדי חומצה

  • חוסר בויטמין 12B בבדיקות דם

  • דיספפסיה

 

הטיפול הראשוני הינו טיפול תרופתי הכולל בתוכו נוגדי חומצה ושני סוגי אנטיביוטיקה כי החיידק מאוד אלים, הטיפול למשך עד 14 יום. בתום הטיפול יש לבצע תבחין נשיפה לביקורת (כמובן שיש להמתין כשבוע ימים מסיום הטיפול בנוגדי חומצה) ורק במידה ולא הייתה הענות לטיפול עוברים לטיפול יותר אגרסיבי בהמלצתו של רופא מטפל כמובן.ישנו גם טיפול אלטרנטיבי כמשלים ואך עליו ישנה מחלוקת.